Niet het resultaat, maar je moeite telt!

Dit stukje komt uit een spreekbeurt over de vraag
waarom de Quran niets zegt over hoe je gelukkig wordt…
en je uiteindelijk toch de weg naar dat geluk toont!

“Am lam yunabba bima fee suhufi Moosa”
“Was hij dan niet op de hoogte van
wat in de eerdere geschriften werd gegeven?”

In dit geval zegt Allah (azza wadjal) trouwens
“fi suhufi Musa wa Ibraheema allathee waffa Alla taziru
waziratun wizra okhra Waan laysa lilinsani illa ma saAAa
Waanna saAAyahu sawfa yura” (De Edele Quran 53:36-40)

(…)

Allah zegt: het is zijn streven, zijn moeite, dat zal worden gezien.

Dat is bijzonder want op de hele aarde is er geen andere mens die kan zien hoe hard ik me heb ingespannen. Ik zie jullie inspanningen niet en jullie niet die van mij. Allah is de enige die onze inzet ziet. Het enige wat wij zien is de impact. Het enige wat wij zien, zijn de resultaten. Wij concentreren ons op resultaat – Allah beoordeelt op moeite. Subhaan Allah! Wat een fantastische Meester! Niemand anders dan Allah weet je inspanningen te waarderen. Onderschat dus nooit je inspanningen alleen maar omdat anderen ze onderschatten. Mensen tonen geen waardering voor de moeite gie je hebt gedaan en dus denk jij dat het ook die moeite niet waard was. Voor Allah was het dat wèl!

Dit deel van mijn spreekbeurt was
vooral bestemd voor de zusters,
omdat zij zich vaak heel veel moeite getroosten
en het gevoel hebben dat het allemaal niets uithaalt.

Niet voor de mannen – die doen nu eenmaal geen moeite, maar ze vinden van zichzelf dat ze zoveel gedaan hebben. Jullie, mannen, moeten eens ophouden met jezelf wat wijs te maken. Hou op met jezelf wijs te maken dat je al genoeg doet. (…) Man, leer toch van je zusters! (groot applaus van de zusters) Wacht maar, zusters! Ik pak jullie zo meteen ook nog aan! Jullie zullen zo meteen niet meer zo tevreden zijn.

Jullie probleem? Vergeet de zoektocht naar geluk.
Jullie probleem is dat jullie zo onzeker over jezelf zijn.

Jullie denken alsmaar: “Ik ben niet goed genoeg. ”OPHOUDEN! Je mag jezelf niet meer zo onder druk zetten. (Keert zich naar de mannen) Ik heb het niet tegen jullie. Jullie moeten jezelf niet zachter aanpakken! Jullie zijn zo al zacht genoeg voor jezelf. Jullie daarentegen (de vrouwen) moeten het rustiger aan doen! Ik heb zusters ontmoet die Islam studeren en de Quran bestuderen, maar toch: “Maar ik ken nog niet de hele woordenschat!”

Ontspan nou toch. Dat is toch niet het einde van de wereld!
Allah is niet geïnteresseerd in je resultaten, maar wat?
Je inspanningen!
Hou op met je druk te maken over je resultaten!
Je piekert teveel over wat je nog niet weet, wat je nog niet hebt bereikt.

Hou op met denken aan je realisaties
en denk daarentegen aan oprechte, echte, allerbeste inspanning.
En dan, zeg ik je, zullen de resultaten komen van Allah.
Ze zullen binnenstromen.
Maar ze komen volgens Zijn planning, niet die van jou.

Gehaald uit https://mariaminislam.wordpress.com/2015/10/17/ik-probeer-zo-hard-maar/

Volledige Engelstalige lezeing: https://www.youtube.com/watch?v=fqWlC2bNSic

Dit bericht werd geplaatst in je geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.